Running Therapie


even laden...

Wat is running-therapie?

Running-therapie is het therapeutisch inzetten van hardlopen op een rustig tempo bij mensen met stress, burn-out en spanningsgerelateerde klachten. Bij running-therapie ligt de focus op het proces van hardlopen/ bewegen en niet op de prestatie. Dit betekend dat er aandacht is voor plezier en ontspanning tijdens het lopen. Het buiten in de frisse lucht bezig zijn met je lichaam, geeft je geest rust en ruimte. Bovendien wordt je conditie verbeterd en ga je je fitter en sterker voelen. De runningtherapie kan je helpen om weer in beweging te komen met o.a. als resultaat dat je klachten verminderen en je meer verbinding met jezelf krijgt.

De laatste jaren is er veel aandacht voor running-therapie als aanvulling op het bestaande behandelaanbod. Het past bij de zogenaamde step-care behandeling van psychische klachten. Bekende initiators zijn o.a. bewegingswetenschapper aan de VU dr. R. Bosscher, psychiater Bram Bakker en fysio- en runningtherapeut Simon van Woerkom.

Wat doet running-therapie?

Dat running-therapie een positieve invloed heeft op psychische klachten is zeker, maar wat de precieze werkingsmechanismen zijn is nog niet bekend. Waarschijnlijk is het een combinatie van de volgende factoren:

Psychologisch: het helpt om je zelfvertrouwen op te bouwen hierdoor ga je meer ondernemen en ervaren dat er iets aan een probleem is te doen. Je krijgt het gevoel zelf meer grip op de zaak te hebben. Daarnaast heeft running-therapie invloed op je bewustzijn want door de focus op het (hard)lopen is er geen ruimte meer voor piekeren en zorgen maken. Je blijft meer in het hier-en-nu en je emotionele brein krijgt meer ruimte waardoor je dichterbij je emoties komt.

Biologische perspectief: er zijn aanwijzingen dat running-therapie neurotransmitters beïnvloedt zoals endorfine en serotonine. Deze neurotransmitters spelen een belangrijke rol bij het reguleren van de stemming. Kortom tijdens hardlopen worden er stofjes aangemaakt waardoor je je gelukkiger voelt.

Voor wie?

Running-therapie kan worden ingezet bij een breed scala van psychische klachten. Het heeft o.a. een positieve invloed op stress, burn-out, spanning en psychische klachten. Het vroeg inzetten van running-therapie weet deze klachten ook te doen voorkomen of kan een behandeling positief ondersteunen.
Running-therapie is er voor iedereen, of je nu sportief of minder sportief bent, jong of oud, het maakt niet uit.
Runningtherapie verbetert je levensbalans en geeft je energie en motivatie om je eigen leven weer vorm te geven. (Hard) lopen brengt je gedachten tot rust en voorkomt opbranden.

Intake

De intake bestaat uit de kennismaking en je krijgt meer informatie over de running-therapie. We gaan o.a. kijken naar je doelen waarbij ook je sport en/of bewegingsverleden belangrijk zijn. Daarnaast wordt er een vragenlijst ingevuld.
Na de intake wordt er een programma op maat opgesteld dat zowel wandelen als hardlopen kan omvatten….. (zie
werkwijze en tarieven)
Het programma gaat uit van jouw mogelijkheden. Het gaat erom dat je regelmatig hard loopt op een manier die bij jou past. Je hebt je eigen haalbare doel en programma.
Stacks Image 122
Stacks Image 126
Stacks Image 130
Stacks Image 134

Ontwerp: AF Design

© 2018 Bloei Coachingpraktijk Stuur een mailtje